|
Ondanks mooie tentoonstellingen, publicaties en televisieprogramma’s blijft het algemene beeld van de zogenaamde ‘Donkere middeleeuwen’ overheersen. Geheel onterecht. Na de val van het Romeinse Rijk in 476 werd Europa bevolkt door verschillende en uiteenlopende volkeren en stammen als de Germanen, Saksen, Ostrogoten, Visigoten en Franken. Vooral de laatste zouden vanaf de 5de eeuw steeds meer grondgebied en bijbehorende macht verkrijgen. Uiteindelijk zou Karel, zoon van Pepijn de Korte, in 768 koning der Franken worden. Hij veroverde een groot gedeelte van West-Europa en werd in 800 door paus Leo III tot keizer gekroond. Daarmee werd hij de opvolger van de Romeinse keizers en de grondlegger van een nieuwe keizerrijk, dat door zijn nazaten bestuurd zou worden. Ook het huidige Nederland zou daar onderdeel van worden. Nijmegen zou één van de vele residenties van de keizers worden. Toen de zogeheten Karolingische dynastie aan het einde van de 10de eeuw uitstierf waren het de hertogen van Saksen, die de nieuwe koningen en keizers zou aanleveren. Naar de eerste drie koningen werd dit de Ottoonse dynastie genoemd. In deze periode werden grote kloosters en kerken gebouwd welke van kostbare manuscripten en edelmetalen reliekhouders werden voorzien. In de lessen komt de geschiedenis en de bijbehorende kunstproductie van de Merovingers, Karolingers en Ottonen aan bod. Misschien een eerste, maar uitgebreide kennismaking met een onbekende, maar vormende periode uit de (kunstgeschiedenis). Niets ‘Donkere Middeleeuwen’, eerder ‘Gouden Middeleeuwen’.
|
Cursus |
Kunst, geschiedenis en cultuur in de vroege middeleeuwen (500-1000) |
Docent |
Martijn Pieters. Martijn Pieters studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam |
Waar? |
Kunstkerk Dijk en Waard, Kerkplein 1, 1834 AD Sint Pancras |
Wanneer? |
28 september, 5, 19 en 26 oktober, 2, 16 en 23 november |
Tijd |
10:00 - 12:00 uur |
Kosten |
€ 100,- inclusief koffie of thee in de pauze |
Aanmelden |
Deze cursus is vol, je kan je niet meer aanmelden. Klik hier om je aan te melden voor de wachtlijst. Bij het niet doorgaan van een cursus of lezing wordt je inschrijfgeld uiteraard teruggestort. |
D&W-pas |
Heb je een DijkenwaardPas met tegoed? Dan kun je dat ook gebruiken om je ticket voor een cursus te betalen. Stuur ons een mail en geef aan welke cursus je wilt volgen. Zet ook je telefoonnummer erbij, dan nemen we contact met je op. |
Min-max |
De cursus gaat door bij minimaal 15 deelnemers. Het maximum aantal deelnemers is 40. Inschrijving op volgorde van betaling. |